29 November 2009

Ayah

De member chat aku, suruh aku tulis blog pasal family. Diaorg nk tahu sape mak dan ayah aku. Senang kata salasilah family aku. Betul gak pe yg org kata, dari kita asyik citer pasal benda yg sedih2 @ kutuk2 org, baik tulis hal sendiri.
Firstly, aku nk habaq pasal ayah aku. Nama ayah aku AHMAD BIN SHAHID. Lahir pada 05/07/1944. Berumur 65 tahun. Asal Kg Mampan, Simpang Lima Batu Pahat. Ayah aku anak tunggal kepada pasangan SHAHID BIN TUKIMAN dan KHATIJAH BTE ALIAS. Ayah dilahirkan sebagai anak yatim, ketika ayah dalam kandungan 2 bulan atuk meninggal dunia. Ayah tak pernah melihat rupa sebenar ayahnye sendiri. Zaman dulu2 manalah ada bergambar. Ayah dibesarkan oleh nenek dan paksu. Bab nie aku mmg tak puas ati sb nenek aku bkn seorang ibu yang bertanggungjawab. Mentang2lah suami dah tak de, so suka ati diala nak buat apa. Makan ke, sekolah ke langsung nenek tak kisah. Baik ayah masih ada nenek dan paksu untuk jadi tempat mengadu. Dalam masa yg sama, nenek aku telah berkahwin lain. Ayah aku ada 12 orang adik tiri. Cuba korang fikir dgn kepala lutut, adakah nenek aku ni ibu yg baik? Terus terang aku mmg tak suka dgn nenek aku ni. Bagi aku and adik2 nenek ni mmg tak pernah wujud. Ayah aku orang yang serius. Aku dan adik-adik jarang berbual atau bermanja dgn ayah aku. Kdg2 cemburu tengok orang bermanja2 dgn ayah masing2. Korang jgn ingat plak yg ayah aku ni garang sangat tau. Ayah aku orangnya baik Cuma kehidupan masa lampau ayah membuatkan ayah mendidik anak2 dengan serius tapi happy. Selalunyer ayah Cuma perhatikan dari jauh je apa yang kami semua buat. Kalau ada yang tak kena kat mata ayah, macam biasala mak tempat ayah meluahkan pe yg berbuku kat hati.Ooopppss kita sambung balik pasal nenek aku.Nenek dan atok berpindah ke kg melayu majidee setelah ank-ank membesar.Jarang ayah aku balik sana, sbb ayah pn tidak berapa suka dgn mak dia.So jarangla aku and adik-adik bermanja dgn nenek sebelah ayah.Tapi secara keseluruhannye ayah agak rapat gak dgn adik tiri setelah nenek aku meninggal dunia.Untuk sepupu sebelah ayah ramai gila, bayangkanla ada 12 adik beradik semuanyer...

p/s : tak de gambar ayah akula utk masukkan dlm citer nie sbb dia tak suka bergambar

No comments:

Post a Comment